Experimenteren met dozen !

Dozen, dozen en nog meer dozen...

 
We brachten heel veel dozen in de klas... 
superveel kansen tot experimenteren en exploreren !
Spelen én leren !  
In/uit de doos, doosje open, doosje dicht, hoeveel kindjes kunnen er in de doos, dozen stapelen tot een hele hoge toren, kennismaken met rechte lijnen en hoeken, de vorm/grootte van de dozen...














Doosje, doosje, doosje... ik heb je wel gezien !
Mag ik in je kruipen ?  Met een beer misschien ?
Ik doe je deurtje helemaal toe...
als mama komt, dan roep ik BOE !






Er was ook een kringgesprek over 'bang zijn' maar...
nee hoor... niemand is bang in een doos ! (stoer)

Uit een brainstorm met de kinderen bleek dat ze heel graag de doos wilden gebruiken als auto.  Daarom werden er 'ronde' dozen aangebracht om als 'stuur' te gebruiken... Vroem vroem... wie gaat er mee ?




Al gauw ontdekten de kindjes dat ze zich konden verstoppen in een doos.  In een doos kruipen met de flapjes toe was blijkbaar niet voldoende... 
er moest een hele toren bovenop !


Hoe bouw je een stevige toren ?  Beginnen met een kleine doos ? Dozen netjes op elkaar of ééntje zo en de volgende anders ?



 Grote dozen maar ook kleine...

 De begrippen vol, leeg, bijna vol, halfvol... kwamen uitgebreid aan bod wanneer er kurkjes bij de dozen aangebracht werden.
Kleuters maakten cadeautjes, schuddoosjes en hadden veel plezier bij het vullen én leeggieten van de dozen...


 
Ga je mee naar het land van de kartonnen dozen ?  
Je kan er niet zomaar naartoe...
je moet een parcours van dozen volgen...





Dozen kleuren en tekenen.  Zo maak je zelfs muziek...


Rollen met bal in grote doos samen met een vriendje...
Samenwerken is hier de boodschap !




 Versieren van doos... kleuren, knippen, scheuren, kleven...
Deze doos wordt een voeldoos...


Een poppenhuisje in een doos...
Ook Marie (zus van Jules) deed dit in een verhaal...


Dozen tekenen op het bord.  Rechte lijnen en hoeken tekenen.

Knippen in karton... zelfs op de lijntjes.