Allemaal eitjes !

Bijna Pasen !

Eitjes, eitjes, eitjes... hiermee begonnen we aan het thema 'Pasen' in de klas.
Na een brainstorm over 'het ei' kwam ik te weten wat de kinderen allemaal weten over het ei... en dat is al heel wat.  Aan de hand van dit gesprek bouw ik mijn thema op...  Deze week startten we vooral met het knutselen van een paasmandje want... de paashaas komt eraan.
Er was een waarneming van 'eitjes': grote, kleine, middelgrote, verschillende kleuren, tekeningen... en we konden naar hartenlust zelf mandjes vullen.
Ook 'tellen' kwam aan bod: spel 'mandje vullen met eitjes en een dobbelsteen' en in het lied 'tok tok tok' telden we de eitjes in het nest van de kip en daarna evenveel kuikentjes.

Eierkarton schilderen als basis voor het paasmandje 
voor onze jongste klasgenootjes.
Hierbij mogen ze een kwast en/of een sponsje gebruiken.




De oudste kleuters schilderen de binnenkant van een grote kaasdoos 
met een kwast.




De rand van de kaasdoos wordt 'gras' in twee of drie tinten groen.
We schilderen strepen (schrijfmotoriek) in een patroon.  De kleuters volgen het patroonkaartje en schilderen telkens dezelfde kleuren in een reeks...









Experimenteren met kleuren en verfrollen.


Na een waarneming gaan alle paaseitjes de ontdektafel in...
Begrippen: groot, klein, middelgroot, veel, weinig, meer, minder, vol, leeg, bijna vol...  Kinderen moeten ook samenwerken en materiaal delen.




De oudste kleuters kunnen aan de hand van de dobbelsteen 
evenveel eitjes tellen in een mandje vullen.
 

Experimenteren met 'kniptechniek'

Knippen, knippen op de lijn...
We knippen eitjes uit en sorteren ze in mandjes: groot, klein en middelgroot.




Uitgeknipte eitjes op een groot ei kleven.
Waar is er plaats voor een groot ei ?
Waar kan er nog een kleintje tussen ?  
Eigenlijk is dit wiskunde 👍



Eitjes tekenen.




Een ei met een touw...
Het touw rond het ei draaien... fijne motoriek oefenen.





Uit de brainstorm bleek dat de Paashaas echt niet mocht ontbreken. (natuurlijk niet !) We schilderen een Paashaas en gebruiken daarvoor een zelf gekozen techniek: met kwast, spons, borsteltje of vingerverven,