Hoe voel ik mij ?

Blij, bang, boos, verdrietig...

Afbeeldingsresultaat voor gevoelens
Leren omgaan, het herkennen en het verwoorden van gevoelens 
is heel belangrijk bij jong en oud...
We beginnen er al aan in de kleuterklas... 
we leren de basisbehoeften kennen 'blij, bang, boos, verdrietig'.  
We doen dit aan de hand van herkenbare gevoelsprenten, verhalen, kringgesprekken, liedjes, versjes, muziek, het zich inleven in verschillende situaties, het gevoel weergeven in expressie, enz.
Elke dag kwam een ander gevoel naar boven... 
maar 'blij' kwam gelukkig altijd terug !

Als ik BLIJ ben,
lacht mijn mond !






Stempelen met vrolijke, blije kleuren op blije, opgewekte muziek...




Puzzelen met foto's van onze eigen vriendjes uit de klas.


Kaplablokken in de ontdekbak, aangevuld met gevoelspopjes...
laat de fantasie maar de vrije loop...


Bij 'VERDRIET'
laat ik een traan !



Knikkerrollen met blauwe verf in een grote doos...
laat de traantjes maar rollen !
op een triestig melodietje...







Maken van verdrietig gezichtje met plasticine...








Wat een expressie in de klas...
al die verdrietige blikken...  en tranen...  zoooo droevig...
Gelukkig niet echt !  
Sommige kleuters hadden het dan ook lastig om de bolle lachwangetjes in bedwang te houden...  We hebben wel acteertalent in de klas hoor !



Kijk naar mijn lip...
ik ben 'sip' !






Als ik bang ben,
doe ik zo...



Vingerverven met lijm en zwarte verf... is er iemand bang ?  
Wel nee hoor !  Zelfs niet van de angstige muziek op de achtergrond.















We werken ook met gevoelshuisjes in de klas.  In elk huisje zit een gleuf om het juiste kaartje, het juiste verhaal... in het juiste doosje te stoppen...
De situatiekaartjes zijn steeds heel herkenbaar voor de kleuters, zo kunnen ze zich inleven, er ontstaat een klein gesprekje, ze herkennen en verwoorden het gevoel...









Als ik BOOS ben,
wil ik slaan !

We leerden er meteen bij dat we niet 
op de kindjes mogen slaan als we boos zijn...
maar dat we op de grond kunnen stampen of vuistjes maken.
Al is dat niet altijd gemakkelijk !






Met vuisten op de tafel slaan in de verf... op boze muziek !





De gevoelspopjes werden elke dag aangevuld...



Dit is onze 'interactive wall'.
We gebruiken deze muur om nieuwe woorden 
aan te brengen in de klas en om taal te stimuleren.  
Als je op een knopje drukt, komt het woord er 'sprekend' uit... gek hoor !
Kleuters mogen tijdens het hoekenwerk per twee werken: 
de ene zegt waar de andere mag op drukken en dan maar spannend afwachten of hetzelfde woord eruit komt...