Dozen, dozen, dozen !

Zoveel dozen !

Wauw... wat een grote doos in de klas !  
Dit was dan ook meteen een indrukwekkende inleiding voor ons nieuw thema 'dozen'.  We konden er met z'n allen in... 23 kleuters !
Grote dozen maar ook kleine dozen bieden heel wat kansen tot spelen, experimenteren, begrippen aanbrengen, maar ook fantasie en creativiteit worden aangesproken.


Ontdekken van een reuzengrote doos in de kring...
Zit er iets in ? Nee...

Maar nu wel !!!

Steeds meer kindjes in de doos 
en tot onze grote verbazing pasten alle vriendjes in de doos...

Binnenkant van onze doos kleuren, versieren...





















Na een brainstorm over de vraag 'wat gaan we met die doos doen ?'
'kunnen we iets met die doos maken ?'
Kwamen we op het idee om er een huis mee te maken...
Opnieuw een brainstorm... 'wat hebben we dan nodig ?'
Uit het verhaal van Jules bleek dat een huis 'stenen' moet hebben...
dus gingen we maar snel aan de slag.
Kleven, stempelen, schilderen, ...   en onze doos omtoveren tot een huis.
















Niet alleen grote dozen maar ook kleinere exemplaren 
om te spelen, te bouwen, zich te verstoppen, in te kruipen, te experimenteren...

Een spontane zoen x


Kiekeboe !







 
Deze doos op deze doos, 
deze doos op deze doos,
deze doos op deze doos en
zo wordt de toren geboren...



Tot de toren omvalt hé.


Dozenkleren...

Nooit gedacht dat de kinderen 'doktertje' zouden spelen met en op de dozen...
De fantasie van een kind is fantastisch toch !


Schrijfdans met en rond een rechthoekige doos.
Rechte lijnen en strepen tekenen rond de boordjes en hoekjes van een doos.




Omtrek van dozen tekenen.  
Vormen van dozen ontdekken.




Kinderen leren ook samenwerken !  
Wanneer er een vriendje de doos vasthoudt, lukt het veel beter.






Koosje m'n roosje...
wat zit er in mijn doosje ?
Juf had een grote doos mee vol andere doosjes...
dozen van karton, plastiek, metaal, hout...

Ik ben een echte trommelaar,
mijn trommelstokjes trommelen maar.
ROMMELDEBOMMELDEBOM 

We trommelen met onze trommelstokjes op verschillende dozen... 
 helemaal alleen, met een vriendje, allemaal samen...
en elke keer klinkt het anders...
luid, stil, vlug, traag...







Knippen in allerlei soorten karton in de kniptafel... hard, zacht,...


Bij het vorige thema kreeg de zandtafel heel veel bezoek.  Daarom kreeg het zand nieuwe materialen (allerlei doosjes) om verder op ontdekking te gaan.
Natuurlijk vullen kinderen graag doosjes... 
helemaal vol, bijna vol, en het liefst gieten we ze terug leeg.




Onze dozen werden ook gevuld met gekleurde pasta...

Een ballendoos...
rollen met de ballen in de gaten van de doos...




Al gauw ontdekten de kleuters nog een andere mogelijkheid.  
Ze draaiden de doos om zodat ze met de ballen konden gooien !  Slim hé.

Een doos in een andere doos...
Meten, passen,...
dit is een grote doos, en dit een kleine...
  




Nog een grote doos in de klas...
De kleuters wilden de doos graag schilderen en versieren... zomaar zonder een plan om er iets mee te doen maar dat plannetje ging niet door... wat de doos geworden is (of nog moet worden) zie je later...
Misschien heeft uw kleuter het al verklapt ?


We hoorden het verhaal 'Kim in het land van de kartonnen dozen'.
In dit verhaal gaat Kim op reis en beleeft ze heel wat 'dozenavonturen'.
Zo ontmoet ze een hongerige leeuw 
maar met een appel uit de doos is zijn honger snel gestild, 
ze gaat op bezoek bij de koning en koningin in het dozenkasteel...
Ook onze klas werd een beetje 'het land van de kartonnen dozen'.  We volgden een parcours en stapten van de ene doos in de andere doorheen de klas.