Ik ben blij, bang, boos, verdrietig !

Ik voel me zo !

Met het thema 'gevoeles' willen we kinderen helpen dichter te komen bij wat in hen omgaat. We willen hen helpen gevoelens beter te 
  herkennen, benoemen en differentiëren bij zichzelf én bij anderen. Zo leren ze zich in de beleving en het gevoel van de ander te verplaatsen en in te leven.  
                            Dit draagt bij tot hun sociale competentie.
De vier basisgevoelens (blij, bang, boos, verdrietig) kwamen aan bod... telkens          met verschillende activiteiten, verhalen, spelletjes én kringgesprekken.  
                              En dit allemaal op een speelse manier !

Wat is Kikker blij met zijn vriendjes... we maken torens met alle vriendjes van Kikker en gebruiken een stappenplan om de toren na te maken en in de juiste volgorde te bouwen...




Bij elk gevoel was er passende muziek tijdens het experimenteren met een schildertechniek.  Bij het gevoel 'blij' stempelden we met vrolijke kleuren ons blaadje vol !








P.S. dit was geen 'echt' verdriet hoor ! 
Op droevige muziek: 
tranen laten rollen in een doos met knikkers en blauwe verf. 





Foto's nemen van onze kids... blije en verdrietige kindjes... 
en bekijken (en  gevoelens benoemen).

Hihihi... ik zie mezelf !

Spel met onze I-pad: er werden foto's genomen van onze kleuters in de klas, situatieprenten, enz...  Juf stelt vragen over de foto's b.v. wie is blij, wie heeft er verdriet, wie is niet blij... ? De kleuters tikken de juiste kleuter aan en krijgen meteen een reactie op een juist of fout antwoord. 
 
Gevoelsgezichten maken met plasticine...


Ontdektafel met zakdoekjes... niet om te snotteren maar te experimenteren.  Wat kan je met een papieren zakdoekje doen ?  
Welke bewegingen, welke spelletjes ?   Gooien en opvangen, op ons hoofd/hand/voet... leggen en bewegen zonder dat de zakdoek valt...

















Bewegingsexpressie met stoffen doeken...


Woorden in de 'interactive wall'.  
Onze streefwoordenschat (belangrijke woorden per thema) komen in deze muur terecht.  Wie op de stoel zit, zegt waar de kleuter met de ketting op moet drukken.  Het woord komt 'sprekend' uit de muur...


 Op boze muziek met de vuisten slaan met zwarte, bruine en grijze verf 
mét een BOOS gezicht !

 
 
Zelfs juf Sylvie kan boos kijken hé !




Gelukkig zijn we niet 'echt' boos...




Spel met de gevoelshuisjes: bij elk gevoel zijn er korte verhaaltjes met tekeningen om in het juiste gevoelshuisje te deponeren.  De situaties zijn ideale vertrekpunten voor gesprekjes rond gevoelens,...



Mooie samenwerking !



Op bange muziek schilderen met lijm en verf...
Wie is bang dat de handjes vastplakken ?
Niemand hoor !


Hopelijk krijgt onze gevoelskalender een vast plekje in jullie huis.  De kindjes hebben er veel aan gewerkt (en juf ook).  Het is belangrijk om vaak over gevoelens te praten en deze kalender kan een leuke start zijn van een 'gevoelsgesprekje'.  Praten over gevoelens is niet makkelijk, zelfs niet voor grote mensen... jong geleerd...
We gebruiken de kalender ook in de klas !