Ik verzorg me !

Neusje snuiten & ik was me...
Hatsjie, hatsjie, ik nies... en mijn neus is heel vies !
even wachten... zakdoek... snuiten...
alle snottebellen buiten !
Tijdens het thema 'neuzen snuiten' hebben we aandacht voor verschillende verzorgingstaken die belangrijk zijn bij jonge kinderen.  We leren zelfstandig onze neus snuiten, naar het toilet gaan, ons wassen, de tandjes poetsen maar natuurlijk is er vaak nog wat hulp nodig van mama of papa.  We leren dat 'ons verzorgen' belangrijk is voor onze gezondheid, zodat we niet ziek worden !


 De puzzelhoek werd aangepast met puzzels over 'verzorging'.  
Nieuwe puzzels zijn altijd een uitdaging...
 Onze ontdekbak, gevuld met lege flesjes shampoo, douchegel, dagcrême, handzeep...  Flesjes en potjes opendraaien, terug dichtdoen, het juiste dopje zoeken, enz...  ook leren samenspelen.  Er zijn flesjes genoeg voor iedereen !










Natuurlijk moeten we ook eens ruiken aan de flesjes... mmmm... wat ruikt de zeep lekker !  Juf... kom eens ruiken !


 Nog meer experimenteren en exploreren met zakdoekdozen !  Muurtjes bouwen, torens bouwen, zelfs een autobaan...
Er waren 2 afspraken: de dozen mogen niet open en niet kapot.  Dat lukte heel goed.  Bravo flinke kapoenen !




 Aanvulling met toiletrollen...






 Dansen met doeken op muziek... onze danseressen genoten met volle teugen !




 Gele en groene 'snottebellen( stempelen met een toiletrolletje.  
Bah Jules... wat een vieze zakdoek heb je daar !







 Stappenplan om neusje te snuiten !



 We plooien de zakdoek netjes open...




 Neus in de zakdoek...

 En blazen maar...
Hard blazen door je neus !

 Op zoek naar zeep om onze handen te wassen...
Juf had heel veel soorten zeep mee maar 
waarvoor worden al die zepen gebruikt ?  





Zelfs zeepbellen zijn zeep...


 Eindelijk... gevonden... de juiste zeep voor de handen...

 Lekker fris hé !
  En nu... allemaal !




 Ook water en zeep in de ontdekbak bij onze flesjes... vullen, leeggieten, pompje erop, pompen maar...  we maakten lekker veel schuim.  



 Een spel op de ipad... 
haartjes wassen, afspoelen, naar de kapper, haartjes knippen...
 'k Ga me wassen, o wat heerlijk, 't water is zo nat !
'k Was mijn snoetje en mijn handen, spetter spetter spat ! Lekker in het bad. (liedje)
 We deden alsof we in het bad zaten en we wasten ons van kop tot teen.  
Eerst ons gezicht met voorhoofd, wangen, neus, oren, slapertjes uit de ogen,.. 
daarna ons hele lichaam.
Lichaamsdelen benoemen en aanduiden is een belangrijke oefening voor jonge kinderen om zo hun lichaam te leren kennen en tot lichaamsbesef te komen.



 Het wassen van de rug was wat moeilijk... we vonden DE oplossing !  
We wassen elkaar !

 Schrijfdans 'kringeli krangeli' !
Met zeep, verf en sponsjes kronkelende bewegingen maken 
op een groot blad papier, op rustige muziek !
Grote bewegingen maken zijn nodig om later tot nauwkeurig en fijnmotorisch schrijven te komen !