Terug naar de schoolsite!

zaterdag 29 oktober 2016

Axenland vol gevoelens !

Blij, boos, verdrietig, bang...

Met de diertjes van Axenland leren we verschillende manieren van
'OMGAAN MET ELKAAR' kennen.  
We merken al snel op dat we anderen en onszelf 'BLIJ' kunnen maken.
Wij kunnen zijn zoals de pauw.  
Die toont zich graag en laat zien hoe mooi hij is en wat hij goed kan.
Wij kunnen zijn zoals de wasbeer.
We bewonderen anderen en geven een applaus.
Wij kunnen zijn zoals de bever
Dan zorgen we voor elkaar en voor onze spullen.
Wij kunnen zijn zoals de poes.
Lekker genieten van iemand die voor ons zorgt.

 Vertellen bij de maskers blij, verdrietig en boos...
 


 Genieten van de lekkere druifjes uit oma's tuin...
 Het helpend handje is ook een bevertje... 
we zorgen voor Jules en helpen de juf...


 Maar soms loopt het wat fout en zijn we niet lief, we zorgen niet altijd voor onze vriendjes en doen elkaar soms pijn.  Dan ben je NIET zoals het bevertje van Axenland en is juf wat boos... Even afkoelen bij de kast bij deze foto's.  We verwoorden wat er gebeurd is, waarom we boos zijn...
 Korte verhaaltjes met prenten in het juiste gevoelshuisje steken... 
(gevoelens herkennen en benoemen)
Zo ontstaan gesprekjes: hoe voelt het kindje zich ?  Waarom is het kindje blij ?  Was dat bij jou ook al eens zo ? ...





 

Knuffelen, genieten, zorgen voor elkaar, in onze 'snoezeltent' 
zoals de bever en de poes !













Tijdens liedjes, versjes, gesprekjes, spelletjes 
doen we alsof we 'blij, verdrietig, boos, bang' zijn...
Rarara welk 'gevoel' is dit ?


















 De beurt aan de juffen... 
Veren van de pauw showen en bewonderen zoals de wasbeer.







 Zo fier als een pauw... (haha)
 Ik krijg zelf een applausje van de vele wasbeertjes...


 Mmmm... ik ruik lekker.  Ik krijg parfum van de wasbeer...




 Kijk eens hoe mooi ik kan dansen... 

 Ook de kindjes mogen op het podium staan om zich te 'tonen'.

 Met de bril van de wasbeer naar de pauw kijken...
 Juf Sylvie was ook pauw: ze kan zelfs op één been staan.
 Ruiken aan de handjes: mmmm... wat ruiken jullie lekker naar parfum.
 Zich bewonderen in de grote spiegel in de klas.
 De rand van een spiegeltje versieren met stempels en stickers.  


 
 Waarneming van de meegebrachte spiegels (ronde spiegels, grote en kleine, zelfs toverspiegels waarin je plots heel groot bent) 
en natuurlijk kijken en... bewonderen !